Wie was Marie Therese?

Marie Therese Martin werd geboren op 2 januari 1873. Zij was de jongste van negen kinderen. Twee broertjes en zusjes heeft ze niet gekend, omdat die al heel jong overleden waren. Toen Therese vier jaar oud was, stierf ook haar moeder. Gelukkig had zij nog vier oudere zussen en een lieve vader, die haar enorm vertroetelden en verwenden. Therese was vaak ziek en voelde zich als kind niet altijd tevreden. Toen drie van haar zussen in het klooster van Lisieux waren getreden, voelde Therese zich erg alleen en werd ze ziek. Ze kreeg hoge koorts en tijdens een koortsaanval zag zij een Mariabeeld naar haar glimlachen. Ze voelde zich meteen een stuk beter en kreeg een geweldig idee. “Ik ga naar  China om daar te vertellen over Maria, haar zoon Jezus en zijn vader God” Door haar gezondheid kon dat natuurlijk niet en ze was ook nog veel te jong.

Met haar vader en zus ging ze naar Rome, omdat ze ook het klooster in wilde. Ze heeft aan de paus gevraagd of dat mocht, maar hij zei: “Als God het wil”. Toen ze vijftien jaar was werd ze non. In het klooster bidt en leest ze veel. Ze gaat de verhalen over God en Jezus heel anders begrijpen dan de mensen in haar tijd deden. God is niet streng en wil de mensen niet straffen, nee de bedoeling is dat je iets voor elkaar over hebt en elkaar wilt helpen. Theresia wilde niet eerst aan zichzelf denken, maar voor anderen klaarstaan.

Ze vond dat je dingen samen moet doen. Probeer het elkaar makkelijker te maken, in plaats van overal een probleem van te maken.

Let op de kleine dingen en gebaren. Zeg wat vaker dank je wel of wat lief van jou. Doe waar je goed in bent of kunt zijn. Geef ook aan anderen de kans om te laten zien, waar ze goed in zijn. Doe niet alsof je meer bent dan een ander.

Deze “lessen” gaf ze door aan de meisjes, die na haar in het klooster wilde komen. Zij was een echte “juffrouw”.

Naast bidden en lezen ging ze in het klooster ook schilderen en schrijven. Ze schreef leuke toneelstukjes, met veel grapjes, maar ook moeilijke verhalen over haar leven.

Ze was 24 jaar toen ze ziek werd en in 1897 stierf ze.

In het klooster viel ze weinig op, maar de mensen in die tijd reageerden anders. In hun ogen gebeuren er wonderen, sinds haar overlijden. Zieke mensen worden beter en ongelukkigen voelen zich ineens gelukkig.

In 1925 is Theresia in de hele wereld bekend en wordt zij heilig verklaard. In dat jaar opende ook onze school zich en men koos toen voor haar naam. De kleine Theresia van Lisieux is nu een grote brede school.